Youtubeři

Když jsem si procházel kauzou Bubbleology napadlo mne „Youtuber – dobrý sluha zlý pán“ J

Fakta věci docela hezky shrnuje článek zde.

Z mého pohledu značka Bubbleology si zvolila jako pilíř své marketingové komunikace opinionmakery mladé generace – youtubery. Na první pohled výborné řešení, které dostalo Bubble tea jako trendy produkt do povědomí široké skupině mladých lidí ukázalo odvrácenou tvář své živelnosti a nekontrolovatelnosti a přineslo citelné problémy.

V této souvislosti je dobré zmínit dvě věci:

Význam a použití youtuberů jako komunikačního nástroje. Řada firem dnes věnuje velké úsilí a rozpočet stanovení přesného positioningu a přesné formulaci brand story. Tyto hodnoty značky, pak youtubeři následují jen velmi přibližně. Je samozřejmě možné měřit počet shlédnutí videa s klientským obsahem, tedy pokud k těmto datům dá youtuber přístup. Dopad na budování značky, nebo na prodeje je měřitelný jen velmi obtížně, pokud vůbec. Víra zadavatelů, že vliv, který youtubeři na své followery mají, přenesou na značky a produkty je opravdu spíš víra než reálná funkcionalita. Při živelnosti ttéto skupiny pak může být dopad na značku velmi neurčitý.

Profesionalita youtuberské scény u nás, která má daleko do standardů marketingově vyspělých zemí. Překotný vývoj dal obchodní úspěch lidem, kteří obchodu a marketingu často vůbec nerozumí. Dobrá znalost prostředí, jednotlivých youtuberů a pevné vedení ze strany zadavatele, nebo agentury je tak naprostá nezbytnost.

Nadšení youtuberů pro danou značku je principiální faktor. Youtubeři nejsou univerzální komunikační nástroj, efektivně jsou schopni propagovat pouze značky a produkty, které se jim samotným líbí. Jinak je jejich komunikace neupřímná a followeři to poznají.

Konkurence. Živelnost a neuspořádanost v této oblasti dává velký prostor pro protiaktivity konkurence, které mohou naši komunikaci narušit, nebo její pozitivní dopad zcela eliminovat.

Youtubeři, i když jsou dnes v marketingové komunikaci velké téma, mají v komunikačním mixu své omezené a přesně definované místo. Není dobré je přeceňovat a pokud se do spolupráce pustíte, je třeba jí věnovat velkou péči.